Oyuncuları Yönetmek İçin 25 Tavsiye

Yönetmen ve yapımcı ERİM KUTSAL


Başarılı bir filmin %90'ı kaliteli oyuncudur denir. Ancak bu oyuncuları nasıl idare edeceğiniz bilmiyorsanız, en iyi oyuncuları da alsanız amacınıza ulaşamazsınız. Aşağıda bu konuyla alakalı 25 düşüncemi sıralıyorum, maddelerin sırasının önem önceliği bulunmuyor:
1. Oyunculuk icra etmek demektir. Aksiyonları düşünün. Aksiyonları konuşun, neticeleri değil.
2. Oyuncular sıfatları oynayamazlar — İstediğinizi açıklarken sıfatları kullanmaktan kaçının.
3. Aynısı duygular için de geçerlidir. Oyuncunuza "daha sinirli ol" dediğinizde daha kötü, melodramik bir oyun alırsınız.
4. Genellemelerle anlatırsanız genelleme tarzında bir oyun alabilirsiniz. Daha spesifik, net fiillerle ve detaylıca aktarın.
5. Oyuncular hazırlanmak için zamana ihtiyaç duyar.
6. Aynı zamanda onların konsantrasyonunu korumanıza da ihtiyaç duyarlar.
7. Çoğu oyuncu sinematik bir performans çıkarmak için ne kadar az oyun yapmaları gerektiğini bilmez. Aslında çoğu yönetmen de bunu bilmez. Ustaca ve incelikle tarif edin, ve aynı şekilde karşılık alın.
8. İyi bir oyuncunun yaptığı başarılı rolün tamamını her zaman görmeniz mümkün olmaz, 2 metre karşınızda duruyor olsa bile. Oysa kamera görür! Kameraya güvenin.
9. Eğer oyuncunun performansına katacak bir şey bulamadığınızı düşünüyorsanız, bırakın öyle olsun. Zaten onların işi oyun yapmak, eğer bunda başarılı oluyorlarsa, sorun ne ki?
10. Başka bir deyişle, bazen iyi bir yönetmenin de yoldan çekilerek ekibine fırsat tanıması ve işlerini yapmalarına müsaade etmesi gerekir.
11. Bazen iyi oyuncular yönetmenin yönlendirmelerine kulak asmazlar, ancak neyi yanlış yaptıklarını fark edip değişik bir yol denemeye çalışırlar. Bırakın yapsınlar.
12. Çoğu sefer başarının sırrı dikkatlice dinlemekten geçer. Oyuncunun gerçekten can kulağıyla sizi dinlemesini sağlarsanız, kamera ondan başka yöne çevrilmeyecektir.
13. Dinlemek için göz teması çok hayatidir. Oyuncularınızla göz temasını kurmaya hep dikkat edin.
14. Yakıp plan çekimlerinde gözler daha da önem kazanır. Oyuncunuzun fokuslanacağı yer, partnerinin kameraya yakın duran gözü olmalıdır.
15. Oyuncular kendilerine emrinde çalışan işçiler gibi değil de, iş ortakları, görev arkadaşları gibi davranan yönetmenlerle iyi çalışırlar.
16. Oyuncunuzun senaryo satırlarını ezberleyip de okumasına izin vermeyin.
17. Canlandırılan karakterin psiko-analizi çoğunlukla başarısızlığa yol açıp oyuncu performansını zedeleyebilir. Senaryoda yer alan sade, basit gerçeklere sadık kalmaya çalışın.
18. Oyuncu performansında sadelik büyülü bir neticedir. o sadeliğe eriştiğinizde buna güvenin ve bağlı kalın.
19. Oyuncunun egosu ondan yapamayacağı şeyleri isteyinceye kadar pek de kırılgan değildir. Az ya da çok, yapılan işi beğendiğinizi söyleyin. 
20. Oyuncunun bir sahnede sergilediği doğal performansı değiştirmeye çalışmadan önce çok dikkatli düşünün. Başka bir şeyleri zorladığınızda, zorlama gözükeceklerdir.
21. Oyuncuyu kötü yönlendirmek, onu kendi kafasında olmak istediği yerin tam tersi bir noktaya yerleştirecektir. 
22. Teknik bir sebep dışında oyuncudan aşırı bir gayret göstermesini isterseniz, o oyuncunun performansını ters yönde tetikleyebilirsiniz. 
23. Provalar başlı başına yorucudur. Prova sırasında da kameranın çalışmasını sağlarsanız başarılı denemeleri kaydetmiş olursunuz.
24. Oyuncu ile performansı konusunda konuşacak tek kişi yönetmendir. İstisnasız!
25. İyi oyuncular oyun oynamayı bırakıp doğal olarak rolü yaşamayı öğrenmek için uzun zaman harcarlar. Onları rol yapmaya geri itmeyin.






Yorumlar

Popüler Yayınlar