Ünlü Görüntü Yönetmeni Roger Deakins Stili
Roger Deakins günümüzün en muteber görüntü yönetmenleri arasında yer alıyor. Sam Mendes, Coen Brothers, Frank Darabont ve Ron Howard gibi yönetmenlere ödüllü filmler çekerek bu sıfatı sonuna kadar hak ediyor.
Peki Deakins bu ödülleri kazanabilmek için kamerayı nasıl kullanıyor, birlikte inceleyelim.
Karakteri kadrajlamak için kullanılan en standart kamera açılarından biridir. Baş plan ile boy plan arasında bir nokta diyebiliriz. Aşağıda Roger Deakins'in filmlerinde kullandığı bel planlardan bazılarını göreceğiz.
The Medium Shot
Bel plan, adından da anlaşıldığı üzere karakteri belinden üzerini görecek şekilde kadraja alır. Bu yakınlıkta seyirci karakter ile kişisel bir yakınlaşma sağlar. Sanki seyirci ve karakter bir diyaloğa girmiş gibi düşünülebilir.
Bunu gerçek hayattaki bir diyalog gibi düşünelim. Birisiyle konuştuğunuzda, ya ayakta durursunuz, ya da onunla birlikte oturuyorsunuzdur. Büyük çoğunlukla da karşınızdaki kişinin belinden yukarıya bakarsınız. Daha da büyük bir çoğunlukla sadece belinin üzerinde kalan kısımlardaki karakteristik özelliklerine dikkat edersiniz. Ayaklarına veya bacaklarına dikkat etmeniz çok nadiren olur. İşte bel plan, bu canlandırma amaçlı olarak çekilir.
Röportaj çekimlerinde bel plan kullanılmasının da temel sebebi budur. İnsanların karşısındaki kişiyle sohbet ediyormuş izlenimini edinmeleri için tercih edilir. Böylece seyircinin filmdeki karakterle karşılıklı konuşma moduna geçmesi hedeflenir.
Deakins çoğunlukla bel plan kadrajlarını göbek deliği seviyesinden alır. Bu teknik aktörün eklemleri çevresinde bir kadrajlamayı engelleyerek daha başarılı bir kompozisyon sağlar. Tam belden veya dirsekten bir kesme rahatsız edici, uyumsuz bir görüntü ortaya çıkarır.
Aşağıdaki fotolarda Deakins bel planı nasıl çekmiş bazı örnekler göreceksiniz.
Deakins çoğunlukla bel plan kadrajlarını göbek deliği seviyesinden alır. Bu teknik aktörün eklemleri çevresinde bir kadrajlamayı engelleyerek daha başarılı bir kompozisyon sağlar. Tam belden veya dirsekten bir kesme rahatsız edici, uyumsuz bir görüntü ortaya çıkarır.
Aşağıdaki fotolarda Deakins bel planı nasıl çekmiş bazı örnekler göreceksiniz.
No Country For Old Men filminden bir bel plan
Deakins bel plan çekimlerinde izleyiciye sadece karakteri göstermez, onun hakkında çeşitli bilgiler de aktarır.
Başarılı bir bel plan kadrajı için çevredeki tüm detaylara ve sahnenin ışıklandırılmasına da çok dikkat eder. Çünkü bel plan çekiminde karakter kadar çevre manzarası ve detayları da izleyiciye sunulur.
Başarılı bir bel plan kadrajı için çevredeki tüm detaylara ve sahnenin ışıklandırılmasına da çok dikkat eder. Çünkü bel plan çekiminde karakter kadar çevre manzarası ve detayları da izleyiciye sunulur.
The Shawshank Redemption filminden bir bel plan
Yukarıdaki kareleri özel bir sebepten dolayı seçtim. Karakterin vücudundan edindiğiniz bilgilere dikkat edin. Sadece yüze odaklanan bir baş plan (close up) görüntüsü gibi değil, omuzların ümitsizlikle düşük durduğunu fark edebilirsiniz. Bu çekim açısı sayesinde karakterin vücut dili tam olarak gözümüzün önündedir.
Arka planda gördüğümüz detayları inceleyelim.
True Grit filminden alınan fotoğrafta, Rooster Cogburn sorgulanırken yapayanlız.
No Country for Old Men fotoğrafında Ed Tom Bell mavi ışıkla mükemmel bir şekilde aydınlatılmış, otelin tungsten ışıklarıyla tam bir kontrast içinde.
The Shawshank Redemption fotoğrafı ön planda hapishaneden kaçış tünelinin ağzını gösteriyor, aynı zamanda müdürün yaşadığı şoku, memurun ve Red'in reaksiyonlarını da. Daha da geride duvardaki diğer posterleri fark ediyoruz, aslında onlar da kaçış tünelini saklayan Rita Hayworth posterinden dikkati uzaklaştırmak için kullanılmış.
Arka planda gördüğümüz detayları inceleyelim.
True Grit filminden alınan fotoğrafta, Rooster Cogburn sorgulanırken yapayanlız.
No Country for Old Men fotoğrafında Ed Tom Bell mavi ışıkla mükemmel bir şekilde aydınlatılmış, otelin tungsten ışıklarıyla tam bir kontrast içinde.
The Shawshank Redemption fotoğrafı ön planda hapishaneden kaçış tünelinin ağzını gösteriyor, aynı zamanda müdürün yaşadığı şoku, memurun ve Red'in reaksiyonlarını da. Daha da geride duvardaki diğer posterleri fark ediyoruz, aslında onlar da kaçış tünelini saklayan Rita Hayworth posterinden dikkati uzaklaştırmak için kullanılmış.
Skyfall filminden bir bel plan
Uzak bel plan karakteri dizlerinin hemen üzerinden kadraja alır, ve çoğunlukla da karakterden ziyade manzarayı göstermek amaçlıdır. Bel plan kompozisyonunda olduğu gibi eklemlerin (bu fotoğrafta gördüğümüz üzere dizlerin) kadraja girmesinden kaçınılması gerekir. Dikkat ederseniz Deakins bir klasik olarak hemen dizlerin üzerinden kadrajını yakalıyor.
Aslında bu plana 3 çeyrek de denilir. Sebebi de çok açıktır, karakterin dörtte üçünü gördüğümüz için. Uzak bel plan karakterin çevresiyle olan ilişkisini göstermek amacıyla tercih edilir.
Aslında bu plana 3 çeyrek de denilir. Sebebi de çok açıktır, karakterin dörtte üçünü gördüğümüz için. Uzak bel plan karakterin çevresiyle olan ilişkisini göstermek amacıyla tercih edilir.
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford filminden bir bel plan
Roger Deakins uzak bel plan çekimlerinde fokusu hep çevre manzarasına alır, karaktere değil. Bu yöntemle izleyicinin mekanı algılamasını ve karakterle olan ilişkisini kafasında oturtmasını hedefler.
The Assassination of Jesse James filminden yukarıdaki fotoğraf ve Skyfall filminden aşağıdaki fotoğrafta uzak bel plan çekimlerinde karakterin sadece siluet olarak görülmesi işte bu algıyı oluşturmak amaçlıdır.
The Assassination of Jesse James filminden yukarıdaki fotoğraf ve Skyfall filminden aşağıdaki fotoğrafta uzak bel plan çekimlerinde karakterin sadece siluet olarak görülmesi işte bu algıyı oluşturmak amaçlıdır.
Skyfall filminden bir bel plan
OMUZ PLAN (medium close up)
Bu çekim tekniğinde karakter göğsünün ortasından itibaren yukarı doğru kadrajlanır. Yakın plan çekimler sadece karakterin yüzüne odaklanırken, göğüs plana omuzlar da dahil edilmektedir.
Aslında dikkat karakterin yüzündeki mimiklerdedir ancak vücut dili de kompozisyonu tamamlayıcı öğe olarak kullanılır. Arka planda görülen görüntüler fokusta değildir, blur olarak yer alır.
O Brother, Where Art Thou? filminden bir omuz plan
A Beautiful Mind filminden bir omuz plan
Omuz plan çekimi üstteki fotoğrafta olduğu gibi son derece samimi ve kişisel bir his yaratabilir. A beautiful Mind filminden bu fotoğrafta John Nash'in gözlerindeki ümitsizlik ve karışıklığı açıkça görebiliriz. Omuzlar öne düşük, pes etmişlik hissi kuvvetli. Kadrajda gömleğinin gözüş cebi de görülebiliyor. Eklemleri kadraja dahil etmemeye dikkat ederken, aynı zamanda kostüm detaylarını da dikkate almak gerekli.
Omuz plan kadrajı ile birden çok karakter de seyircinin karşısına çıkarılabilir. Tüm karakterlerin görüntüsü tam göğsünün üzerinden kesilmiş ve her birinin tepkisini aynı anda gözlemleyebiliyoruz.
Omuz plan kadrajı ile birden çok karakter de seyircinin karşısına çıkarılabilir. Tüm karakterlerin görüntüsü tam göğsünün üzerinden kesilmiş ve her birinin tepkisini aynı anda gözlemleyebiliyoruz.
Yorumlar
Yorum Gönder