Hollywood Klişeleri
GERİLİM KORKU
Evin içinde ne türlü tehlike olursa
olsun oyuncu evden çıkmaz, tıkırtının geldiği karanlık koridorda yürür. Benzer
şekilde evin bodrum katına inen karanlık merdivenlerden aşağı iner. Bodrumun
lambaları genelde yanmaz. Oyuncunun elindeki fenerin pili biter.
Kapı çaldığında filmin kahramanını
bekleyen oyuncu hiç bakmadan kapıyı açar ve kötü karakterle burun buruna
gelir.
Evin dışında garip sesler duyan
oyuncu kapıyı da açık bırakıp karanlık bahçeye çıkar, kapıları sıkı sıkı kapatıp
polisi aramaya gerek duymaz.
Evde bir hırsız veya katil varsa
oyuncu koridorun duvarına sırtını yaslayıp yavaş yavaş kayarak ilerler. Avuç
içleri duvara yapışıktır. Beklenmedik anda üstüne atlayan ise, hiç olmayacak
şekilde bağıran kedisi olur. Oyuncu tam rahatlamışken katil arkasından sessizce
belirir.
Tek yumurta ikizlerinden birisi
kötü adam olmaya namzettir.
Banyodaki duştan akan sıcak su
aynada buhar yaptıysa bu buharı silen oyuncu mutlaka arkasında korkunç bir
şeyle karşılaşır.
Korkunç bir şey olmadan önceki
saniyelerde müzik tamamen susar, korkunç şey olduğu an aniden yükselir.
Sokakta taksi bakan oyuncuya anında
taksi gelir, ancak başı beladaysa ve birisinden kaçıyorsa bir türlü taksi
çıkmaz. Benzer şekilde eğer bir arabaya atlayıp kaçacaksa, araba ilk seferde
hiç çalışmaz. Oyuncu asansör düğmesine basar basmaz asansör kapısı açılır. Eğer
başı beladaysa ve kaçıyorsa düğmeye defalarca basar ama asansör gelmez.
Gezegenin en ücra köşesinde, dağın zirvesinde veya ormanın içinde bile önemli
bir bilgiyi iletmek için cep telefonu çalışır, ancak kötü adamlar tarafından
kovalanan oyuncunun cep telefonu hiç sinyal alamaz veya tam numara bağlanırken
pili biter.
Oyuncu arabayla gittiği yerin
önünde hep bir arabalık boş park yeri bulur.
TEKNOLOJİ
Bilgisayarda işlem yapan kahraman
klavyeye hiç bakmadan her türlü komutu yazabilir. Bu komutların karşılığında
bilgisayardan değişik biplemeler gelir, aynı biplemeler ekran değişimlerinde de
olur. Kahramanın ilk defa karşılaştığı bir yazılımda bile hemen anlayıp
uygulamasını sağlayacak kocaman komut butonları bulunur. Eğer bir virüs
yüklenecekse, ekrana “virüsü yükle” yazılıp enter tuşuna basılır. Uzaktan
erişilecek her bilgisayar her zaman açık durumdadır. Kahramanın okuduğu dosya
kötü adam tarasından uzaktan silinirse ekranda silme işleminin sürdüğü bir
çubuk görülür. Dosya silindiğinde ekrandan da kaybolur.
Medeniyetten uzaktaki bir orman
veya bir mağara gece bile karanlık olmaz, genel bir mavi ışık hep olur.
Filmin kahramanı her kimi bayıltıp
kıyafetlerini alırsa, tam olarak bedenine uyar.
Filmin kahramanı yemeden, içimeden,
uyumadan günlerce yola devam edebilir, hiç bir fiziki sorun yaşamaz.
KAVGA - DÖVÜŞ
Yakın dövüş sahnelerinde
oyuncuların kolları ve bacakları savrulurken aynı rüzgar sesi çıkar. Tekme,
yumruk veya zıplamalarda da benzer sesler oluşur.
Filmin kahramanı bire bir kavgada
yediği yumruktan sonra ağzının yanından akan ince kanı elinin tersiyle siler.
Elindeki kana bakar ve kavgaya devam edip galip gelir. Kavgadan hemen sonra
gelen polisler veya doktorların yardım isteğini reddeder, ihtiyaç duymaz. Eğer
hemen sonra bir kavgaya daha girerse, rakibi hep en hasarlı bölgeye çalışarak
onu zorlar. En zor kavgada bile dayak yerken acı duyduğunu görmeyiz, ancak
sonrasında bir kadın ona pansuman yaparken en hafif dokunuş bile canını yakar. Kahramanın
burun kanaması hemencecik durur. Kavgada kahramanımız bir iki yumruk vurarak
başlar, sonra çok fena sopa yer. Tam her şey bitti diye düşündüğümüzde kötü
adam öyle tetikleyici bir cümle kurar ki, kahramanımız ne kadar hasar görmüş
olursa olsun daha önce dövemediği kötü adamı bayıltıncaya kadar döver.
Filmin kahramanı kendisine ateş
edildiğinde çoğunlukla omzundan yaralanır ama o kolunu kullanmaya devam eder. Kötü
adamı ne kadar öldürse de yine de son bir kez daha ayağa kalkacaktır. Bu sırada
yere düşen silah tam yanındadır ve filmin kahramanı da kadını teselli etmek
üzere arkasını dönmüştür. Kötü adam kahramanı etkisiz hale getirdikten sonra
hemen öldürmez, uzunca bir süre niye kötü olduğunu, sonraki kötülük planını ve
diğer önemli detayları anlatır, onu da yanında yer almaya davet eder. Bu sırada
filmin kahramanı kurtulmak için bir yol bulur.
Filmde vurulan kişi bir çok
gereksiz detayı söylemeyi başarır ama en kritik bilgiyi veremeden ölür.
Polis müdürleri her zaman asabi ve
bağırıp çağıran tiplerdir. Başroldeki kahramanın metodlarından hiç bir zaman
memnun olmazlar. Kahraman tam davayı çözmek üzereyken görevden alırlar. Polis
araçlarının sirenleri tüm kargaşa ve çatışma bittikten sonra duyulur.
Kaldırımdaki yayalar hızlı takip
sahnesinde yoldan çıkan arabadan hep son saniyede kurtulur. Ancak büyük cam
blokları taşıyan bir kamyonet veya su bidonları taşıyan bir araç o kadar şanslı
olmaz. Aracı kullanan oyuncu genelde hep arkasına veya yanına bakarak konuşur,
nadiren yola bakar, korna çalmaz, sinyal vermez. Takip sırasında arabalara ne
kadar hasar olursa olsun takip bitene kadar araba yoluna devam eder. Takip
sırasında kazan yapan araçlardan oyuncular güle oynaya çıkıp kavgaya veya
koşmaya devam eder. Eğer oyuncu kendisini takip eden arabadan koşarak
kaçıyorsa, hep yolun ortasından koşar. Silahla ateş edildiğinde her araba
patlar, sadece kahramanın arabası ne kadar delik açılırsa açılsız yoluna devam
eder. Takip sahneleri çoğunlukla kaçan araç geçtikten sonra sokağa çıkan bir
kamyonun yolu tıkamasıyla biter. Takip sırasında kazan yapan araçtan kahramanımız
ve yanındaki çıkıp yere yatınca araç patlar. Çalıntı bile olsa her araç tam
depo yakıtla doludur ve takip ne kadar sürerse sürsün yakıtı bitmez. Tek
istisna benzin deposuna gelen kurşundur. Filmin kahramanı bu durumu ancak
benzin göstergesine parmağıyla bir kaç kere tıklayınca fark eder.
Bir çatışmadan önceki gece
sevgilisinin resmine bakan oyuncu mutlaka ölür. Ölümü çoğunlukla filmin
kahramanı yerine kurşun yiyerek olur. Ölmeden önce cebinden sevgilisinin
resmini çıkarıp kahramana verir, resim kanlar içinde kalır.
Arkasında ne kadar büyük bir
patlama olursa olsun filmin kahramanı hiç arkasına bakmadan ve ağır ağır
yürüyerek uzaklaşır.
BİLİM KURGU
Bilgisayardan gelen sakin bir kadın
sesi kendi kendini imha etme sürecinin başladığını söyler ve geri sayım yapar.
Uzay boşluğunu gördüğümüz her
sahnede uzak bir uğultu da vardır. Uzay boşluğunde bile olsa patlamalar ses
çıkarır.
Uzaylıların uzay gemilerini hemen
herkes uçurmayı başarır.
Kritik kaçış anında ışık hızına çıkmadan
hemen önce motorlarda arıza olur.
Tüm uzaylılar İngilizce anlar ve
konuşur. Hemen hemen hepsi insanlarla aynı boydadır. Aynı ırktan olan
uzaylıların hepsi aynı tarz kıyafet giyer, aynı tarz saçları ve takıları olur,
hepsi aynı dili konuşur. Tuhaf dilde konuşan bir uzaylı nadiren boy gösterirse,
onun dilinden anlayan ama İngilizce cevap veren bir oyuncu da mutlaka bulunur.
HAYVANLAR
Hayvanlar hiç bir zaman sessiz
olmazlar. Kameranın görüntüsüne girdikleri andan itibaren kedi, köpek, inek,
vs. hiç ses çıkarmayacak bir durumda olsalar bile illa ki sesleri duyulur.
Fare, sıçan, veya sincap gibi
hayvanların kadrajda oldukları süre boyunca çıkardıkları ses hep aynıdır.
Yılanlar her zaman tıslarlar.
Köpekler kimin kötü olduğunu her
zaman bilir ve onlara havlar.
Gerilim filmlerinde gece dolunay
varsa uzaklarda bir yerde bir kurt ulur veya bir baykuşun sesini duyarız. Gündüz
ise bet sesli bir karga veya kuzgun görürüz. Kurumuş dalları olan şekilsiz bir
ağaç ekrana gelir. Yavaşça açılan her kapı gıcırdar.
DİĞER SESLER
Bisikletlerin her zaman aynı
çalışan bir zili vardır.
Bombaların hepsinde büyük, geri
sayan, bipleyen bir sayaç bulunur. Kötü adam bombayı hep ileri bir zamana kurar
ki filmin kahramanı son 1-2 saniyede durdurabilsin. Kahramanın doğru kabloyu
kesebilmesi için hepsi farklı renklerde döşenmiştir.
Araba lastikleri asfaltta hep öter.
Fren balataları da ani frenlerde öter.
Fırtınalar aniden başlar. Önce bir
gök gürültüsü gelir, bir iki şimşek çakması görüür ve kuvvetli bir yağmur
bastırır. Gök gürültüsü her ne kadar uzak olursa olsun hep yıldırımla eş
zamanlı duyulur. Aynı şey havai fişek patlamalarında da olur.
Film oyuncusu yaklaşan helikopteri
son saniyeye kadar duymaz. Helikopter aniden yükselip görüş alanına girince
ancak fark eder.
Film oyuncusu bıçak çektiğinde,
pantalonundan bile çekiyor olsa metalin metale sürtünme sesi çıkar.
Konuşma yapmak için eline mikrofon
alan oyuncunun sesi ilk olarak feedback yapar ve öter. Oyuncu mikrofona 1-2
kere tıklayınca düzelir.
Araba radyosunda çalan şarkı hiç
değişmez, o sahne boyunca hep aynı şarkı duyulur, sahnenin süresi şarkı
süresinden uzun olsa bile. Reklam hiç duyulmaz. Gerektiği anda romantik bir
müzik çalan istasyon bulmak çok kolaydır.
Oyuncular kameradan ne kadar uzak
olurlarsa olsunlar sanki hemen yanınızda konuşuyorlarmış gibi nettirler.
Tıklama sesi veya yanıp sönen
ışıklar mors koduyla mesaj içeriyorsa ortamda mors bilen biri mutlaka çıkar.
DİĞER
Erkeğin kadına evlilik teklif
etmesi ve kadının kocasına hamile olduğunu açıklaması hep büyük bir şokla
karşılanır.
Televizyonda haberleri açması
söylenen kişi televizyonu açtığında tam o haberi veren kanal açılır ve haber en
baştan okunmaktadır.
Dünyayı kurtarma görevi her zaman
için Amerikalılarındır.
Tüm güvenlik kameraları defalarca
zoom’lanabilen çözünürlükte, uygun açıda görüntü kaydeder. Görüntünün ne kadar
geriye gittiği önemli değildir. Ayrıca bu kamera görüntülerine bakarken kullanılan
video player aynı zamanda yüz tanıma programına bağlıdır ve görüntüdeki kişinin
yüzü 3 boyutlu düzlemde hangi açıda olursa olsun bir eşleşme saniyeler içinde
sağlanır. Eşleşme yapılan foto görüntüdeki kişinin bambaşka bir fotosudur.
Görüntüler ileri veya geri sarılırken mutlaka eski analog montaj setlerine
bağlı video player’ların çıkardıkları sesler çıkar.
Filmin kahramanı uygun
yönlendirmeler yapıldığı sürece her türlü uçağı yere indirmeyi başarabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder