Detaylı Bir Film Kontrol Listesi



1. Başlamadan önce, film yapımı konusunda olabilecek her türlü kaynağı inceleyip okuduğunuzdan emin olun.
2. Senaryo, filminizin taslak şeması gibidir. Yapımına girmek isteyeceğiniz tarzda bir senaryo üzerinde çalışın. Heyecanlı bir şeyler yapmaya gayret edin.
3. Önce taslak bir senaryo hazırlayıp bunun üzerinden zaman planı ve bütçe oluşturun. Para bu işte en önemli detaylardan biridir!
4. Filmin nasıl yapılacağı, kaça mal edileceği, nasıl pazarlanacağı ve satılacağı konusunda bir iş planı yapmaya çalışın.
5. En doğru strateji için hem bir avukatla hem de başka yapımcılarla görüş alış verişinde bulunun. Filminize bütçe sağlamak için devlet teşviği mi kullanacaksınız, fonlara mı başvuracaksınız, özel firmalara mı gideceksiniz?
6. Bu stratejiyi oluşturduktan sonra para peşinde koşun. Dikkatli ve ısrarcı olun, sabredin, samimiyetle ve heyecanla ilerleyin.
7. Müstakbel yatırımcıları araştırıp bulmak, toplantı yapmak ve onları ikna etmek en zor kısımlardan birisidir. Yılgınlık göstermeyin! Her aldığınız "hayır" cevabı sizi "evet" cevabına biraz daha yakınlaştırır.

8. Bir çok yatırımcı, harcayacakları paranın nerede nasıl kullanılacağını merak eder. Bunun karşılığında ne kadar kazanacaklar ve ne kadar zamanda kazanacaklar, bunu bilmek isterler. Film yapımı riskli bir girişimdir ve bir çok bilinmeyeni vardır, bu detaylar konusunda çok açık olun.
9. Tamamlanacağı zaman için filminize bir yol haritası belirleyin: Festivallere mi katılacaksınız? Okullara mı pazarlayacaksınız? Profesyonel dağıtımcılar ve ajanslara mı ulaştıracaksınız?
Dağıtımcı bir firmanın milyon dolarlar harcayacağını ümit etmek her ne kadar iyiyse de, bu durum çok nadiren olur! İşin doğrusu bir çok film Amazon, Itunes ve benzeri pazarlarda sonlanır. Buna da hazırlıklı olun.
10. Tüm hazırlık aşamalarından sonra, bütçe çıkarmanın peşine düştünüz diyelim. Soru şu ki, parayı almayı başarabilecek misiniz? Eğer olmuyorsa, şu alternatifleri düşünebilirsiniz:
A. Yeni bir film projesi üzerinde çalışmaya geçin.
B. Senaryoyu daha düşük bütçeye göre revize edin.
11. Ücretsiz olarak veya indirimli olarak elde edebileceğiniz her türlü mal ve hizmetin listesini yapın. Buna dekorlar, kostümler, mekanlar, ulaşım ve bu tarz herşey dahildir.
12. Bütçeyi elde edeceğinizi düşünerek, prodüksiyona başlama tarihi hedefleyin. 
13. Sözleşmeleri hazırlaması için bir avukatla anlaşın. Bütçe sıkıntısı varsa, her zamanki gibi ücretsiz ya da indirimli olarak yardım edebilecek birilerini araştırabilirsiniz.
14. Filmin bütçesini alıncaya kadar bir çok kişi az paraya ya da ücretsiz olarak sizinle çalışmayı istemeyecektir. Bu şartları kabul ederek sizinle çalışabilecek birilerini buluncaya kadar "hayır" cevabını çok sık duyarsınız.
15. Prodüksiyon tecrübesi olan ekiplerle çalışırsanız hayatınız ciddi biçimde kolaylaşır. Bu tarz profesyonellere ulaşmaya çalışın.
16. Senaryonuzu son haline getirin, öyle ki artık bir şeyleri değiştirmeyeceğiniz bir nokta olsun. Buna "senaryoyu kilitlemek" denir.
17. Sahneleri numaralandırın. Bunu yaptıktan sonra son zaman planını çıkarırsanız, ekipleri, ekipmanları, mekan ve oyuncular gibi detayları efektif kullanmayı başarırsınız.
18. Finalize edilmiş senaryo ve zaman planı üzerinden son bütçeyi oluşturun. Bu şekilde tam olarak ne kadar paraya ihtiyacınız olacağını göreceksiniz. Eğer elinizde bu ihtiyaçtan daha az para varsa, 2 seçeneğiniz var:
A. Daha çok para bulun!
B. Senaryoyu ve zaman planını revize edin.
19. Ekibi kurun. İşleri organize etmesi için iyi bir yapımcı ile çalışın. Profesyonel bir yapımcı senaryoya ve zaman planına bakarak size çok büyük avantaj kazandıracak modifikasyonlar yapabilir.
20. Eğer yönetmen ve yapımcı siz olacaksanız bile böyle bir profesyonelle ilerlemek size iyi bir ekibe, iyi asistanlara giden kapıları açabilir. Onlar size doğru kişileri sağlayacaklardır. Çoğu bu işlerin püf noktalarını gayet iyi bilirler ve faydalı olurlar.
21. Evet, bütçe kısıtlı. Eğer "mekan sorumlusu" tutacak paranız yoksa mekanları kendinizi arayıp bulması ve sahipleriyle anlaşmanız gerekecektir. Bu da şu demek oluyor: Kapıları çalacaksınız, kendinizi tanıtacaksınız, projenizi anlatacaksınız. Burada hedefiniz makul ve mantıklı görünmek olmalıdır.
22. Bir çekim mekanıyla ilgili ters gidebilecek hemen her şey genelde ters gider! İkinci ve üçüncü mekan alternatiflerini yedekte bekletmek gerekir. 
23. Yönetmenin siz olduğunuzu düşünsek bile, sizinle aynı heyecana ve kafa yapısına sahip bir görüntü yönetmeni bulmanız da şarttır.
24. Görüntü yönetmeni, filminizin estetik detaylarını geliştirecek kişidir. Bütçe kısıtlamalarını göz önüne alarak öncelikle filmi HD formatta çekmeyi planlayabilirsiniz.
25. Pazarlama amacıyla filminize özel bir web sitesi açmanızı öneririm. E posta listenize bolca kişi edinmenin yollarına bakın.
26. Prodüksiyon aşamasına geçtikten belli bir süre sonra ilk fragmanı montajlayabilecek kadar görüntü elde edeceksiniz. Burada amaç hem filme dikkat çekmek hem de e posta listenize üye olanların sayısını yükseltmektir. 
27. Eğer yüksek bütçelere erişebiliyorsanız meşhur oyuncularla çalışmaya bakın. Bunlardan hepsi değilse de bazıları projenizle ilgilenecektir. Eğer bütçe sıkıntıları varsa, en azından yüksek sosyal medya takipçisi olan kişilerle çalışmanızı öneririm.
28. Tüm oyuncularla anlaştıktan sonra ilk olarak masa başında senaryonun okumalarının yapılacağı bir mekan ayarlamalısınız. Eğer senaryoyu yazan sizseniz, bir kere daha gözden geçirin. Hazır olmanın tam zamanı!
Unutmayın: Bir noktadan sonra senaryoda değişiklik yapmak astarı yüzünden pahalıya gelir. Her değişiklik hem bütçede hem de zaman planında oynamalara neden olur. 
29. Yemeklerden sakın kısmayın. Lojistik hizmetlerden sorumlu bir personelinizin olması gerekir. Bu kişi catering firmalarıyla sıkı pazarlık yapabilecek kaabiliyette birisi olsun. 
30. Yemekler yeterli olduğu kadar kaliteli de olmalıdır. Bu konuda hükümet zorunlulukları varsa uymaya dikkat edin. Settekilerin memnuniyeti işin kalitesine doğrudan yansır!
31. Gerekli izinlerin ve anlaşmaların hazır olduğundan emin olun. Sigortaları gerektiği gibi yaptırdınız mı? Bu konuda uzman birisinden yardım almanız şarttır. 
32. Kamera ekibiyle görüşerek ne kadar SD kart veya hard disk ihtiyacı olacağını önceden tesbit edin. Buna hazırlıklı olarak hareket edin. Her çekim mekanında önceden düşünülmemiş acil ihtiyaçların karşılanabilmesi mümkün olmayacaktır.
33. Çekimlere başlamadan önce gevşemeye çalışın. Sağlıklı uyuyun, sağlıklı beslenin, mümkünse spor yapın. 
34. Tüm hazırlıkların tamamlandığını düşündüğünüzde, bölüm şefleriyle toplantı yaparak tüm ihtiyaçlarının karşılandığından emin olun. Kısıtlı bütçeyle, kısıtlı mekanlarda ve kısıtlı personelle çekimleri yapacağınız için, her şeyi kitabına uydurmak isteyen set ekibinden binlerce soru geleceğini düşünün!
35. Muhteşem bir filme imza atacağınızı ve büyük paralar kazanacağını düşünebilirsiniz. Bu demektir ki, işinizi önemsiyorsunuz ve ciddiye alıyorsunuz. Sonuç itibariyle de başarılı olmak istiyorsunuz. Bu hisleri kaybetmediğiniz sürece olursunuz da.
36. Hiç bir zaman kimseye karşı çirkinleşmeyin. Alt tarafı bir film yapıyorsunuz! Keyfini çıkarın ve insanların da çıkarmasını sağlayın.
37. Uykunuza dikkat etmeniz gerektiğini söylemiş miydim? Bu konuda ciddiyim. Film çekmek ciddi bir enerji sarfiyatı gerektirir. Hem fiziksel hem de ruhsal durumunuzu en üstte tutmanızı öneririm.
38. Çekimlere başladığınızda 1. Yönetmen Asistanına ve yapımcınıza sık sık başvurun, tüm gidişatın planlanan parametreler ve planlanan bütçe içinde ilerlediğinden emin olun.
39. Çekimler sırasında basınla ilişkilerinizi sıcak tutmaya çalışın. Bu sayede projenize çok dikkat çekmek imkanı bulabilirsiniz.
40. Tüm çekimler tamamlandıktan sonra mutlaka kutlama partisi verin. Ancak profesyonellikten uzan abartılı davranışlar içine girmeyin.
41. Kendinize geldikten sonra artık montaj aşamasına geçebilirsiniz. Bu noktada da yardım almanızı öneririm. Dışarıdan bakan bir çift göz büyük fayda sağlayacaktır. 
42. İlk montajda ortaya çıkan film ham bir film olacaktır. Konuyla ilgisi olmayan birilerine gösterip geri bildirim alın.
43. Geri bildirimleri alıp değerlendirdikten sonra montajınızı revize edin. Sonra 1 hafta ara verin ve filme hiç bakmayın. Böylece geri döndüğünüzde tazelenmiş bir şekilde detaylara girişebilirsiniz.
44. Son haline geldiğine inandığınızda filmi yine birileriyle paylaşıp yorumlarını not edin. Bu yorumlar arasında hiç hoşunuza gitmeyecek olanlar da olacaktır, size çok faydalı olacak olanlar da.
45. Sesler en az görüntüler kadar önemlidir. Ses efektlerini ve müzikleri yaparken büyük özen gösterin.
46. Eğer isterseniz bu aşamada yine birilerine seyrettirip yorumlarını alabilirsiniz.
47. Sizi tatmin eden son montajları da tamamladığınızda, sonraki stratejinin hayata geçirilme zamanı gelmiş demektir: Filmin pazarlanması...
48. Geleneksel kanallardan pazarlama yapacak profesyonelleri bulabilirsiniz. Bu kişilerle alternatifleri tartışın. Aklınıza ve iş planınıza uygun olan teklifi bulmaya çalışın.
49. Hedef kitlenize ulaşmak için geleneksel pazarlama kanalları dışına çıkmayı da düşünün. Bunun için ciddi bir çaba ve araştırma gerekir.
50. Satışa hazır olduğunuzu düşündüğünüzde fragman, poster gibi sanat detaylarını ortaya çıkarın. 
51. Film fragmanını Youtube'a yüklerseniz hem ücretsiz olarak insanlara ulaştırmış olursunuz hem de seyredenlerin yorumlarını görürsünüz.
52. Filminizle ilgili asın bültenleri yazabilirsiniz. Ayrıca filmin detaylarını içeren bir blog sayfası da oluşturun. Seyircilerin yorum yapmalarına izin verin.
53. SEO çalışmasını ihmal etmeyin. Bu yöntemler internet aramalarında önemli bir avantaj elde edebilirsiniz. 
54. Pazarlamanın temelinde hatırda kalan hikayeler anlatmak ve kişilerle muhabbete girmek vardır. İnternet forumlarında yorumlar yazmak faydalı olacaktır. 
55. Hem Facebook'ta hem de Twitter'da profesyonel sayfalar oluşturun. Bunlar vasıtasıyla filminizin ana sayfasına insanları yönlendirebilirsiniz.
56. Web sayfanızda önemli tüm sosyal medya kanallarının butonlarını bulundurun. Böylece dostlarınız veya site ziyaretçileriniz kendi arkadaşlarına filminizle ilgili paylaşım yapabilirler.
57. Eğer bütçeniz uygunsa reklam pazarlaması yapmak için de profesyonel ajanslardan destek alabilirsiniz. 
58. Eğer web sayfanız yoksa hemen 20 - 30 madde geri gidip ilk iş olarak sitenizi oluşturun. Diğer maddelere sonra devam edin.
59. Yukarıdaki tüm maddelerin temel amacı insanları web sayfanıza yönlendirmektir. Web sayfanızın amacı da film fragmanını izlemeleri, resimlere bakmaları ve satın alma düğmesine tıklamalarıdır. Bu ziyaretçilerin gelmesini engelleyecek her şeyi ortadan kaldırmaya bakın. Google Analytics kullanmayı da ihmal etmeyin.
60. Sayfa ziyaretçisinin satın almasını sağlayamadıysanız bile, e posta listesinde kalmasını sağlamaya çalışın.
61. Satın alma düğmesine basanların da tamamı satın almayı gerçekleştirmez. Satın alanlara doğrudan ulaşıp teşekkür etmeniz güzel olacaktır.
62. Gelir elde etmeye başladığınızda, bunun bir kısmını reklam - pazarlamaya ayırın. Bu süreci tekrarlayın.
63. Eninde sonunda bir sonraki projenize geçeceksiniz. Ve sevinçle fark edeceksiniz ki film yaparak gelir elde etmek mümkün ve zevklidir!
64. Unutmayın: Uzun vadeli düşünüp hareket etmelisiniz. Ortalamada iyi bir ilişki kurmak için en az 7 toplantı yapmak gerektiği söylenir. Çoğu kişi 7'ye ulaşmadan özce vazgeçip cayar. Siz böyle yapmayın! Sabırlı ve dirayetli olun!

Yorumlar

Popüler Yayınlar