Hollywood Klişeleri


GERİLİM KORKU
Evin içinde ne türlü tehlike olursa olsun oyuncu evden çıkmaz, tıkırtının geldiği karanlık koridorda yürür. Benzer şekilde evin bodrum katına inen karanlık merdivenlerden aşağı iner. Bodrumun lambaları genelde yanmaz. Oyuncunun elindeki fenerin pili biter.
Kapı çaldığında filmin kahramanını bekleyen oyuncu hiç bakmadan kapıyı açar ve kötü karakterle burun buruna gelir.
Evin dışında garip sesler duyan oyuncu kapıyı da açık bırakıp karanlık bahçeye çıkar, kapıları sıkı sıkı kapatıp polisi aramaya gerek duymaz.
Evde bir hırsız veya katil varsa oyuncu koridorun duvarına sırtını yaslayıp yavaş yavaş kayarak ilerler. Avuç içleri duvara yapışıktır. Beklenmedik anda üstüne atlayan ise, hiç olmayacak şekilde bağıran kedisi olur. Oyuncu tam rahatlamışken katil arkasından sessizce belirir.
Tek yumurta ikizlerinden birisi kötü adam olmaya namzettir.
Banyodaki duştan akan sıcak su aynada buhar yaptıysa bu buharı silen oyuncu mutlaka arkasında korkunç bir şeyle karşılaşır.
Korkunç bir şey olmadan önceki saniyelerde müzik tamamen susar, korkunç şey olduğu an aniden yükselir.
Sokakta taksi bakan oyuncuya anında taksi gelir, ancak başı beladaysa ve birisinden kaçıyorsa bir türlü taksi çıkmaz. Benzer şekilde eğer bir arabaya atlayıp kaçacaksa, araba ilk seferde hiç çalışmaz. Oyuncu asansör düğmesine basar basmaz asansör kapısı açılır. Eğer başı beladaysa ve kaçıyorsa düğmeye defalarca basar ama asansör gelmez. Gezegenin en ücra köşesinde, dağın zirvesinde veya ormanın içinde bile önemli bir bilgiyi iletmek için cep telefonu çalışır, ancak kötü adamlar tarafından kovalanan oyuncunun cep telefonu hiç sinyal alamaz veya tam numara bağlanırken pili biter.
Oyuncu arabayla gittiği yerin önünde hep bir arabalık boş park yeri bulur.

TEKNOLOJİ
Bilgisayarda işlem yapan kahraman klavyeye hiç bakmadan her türlü komutu yazabilir. Bu komutların karşılığında bilgisayardan değişik biplemeler gelir, aynı biplemeler ekran değişimlerinde de olur. Kahramanın ilk defa karşılaştığı bir yazılımda bile hemen anlayıp uygulamasını sağlayacak kocaman komut butonları bulunur. Eğer bir virüs yüklenecekse, ekrana “virüsü yükle” yazılıp enter tuşuna basılır. Uzaktan erişilecek her bilgisayar her zaman açık durumdadır. Kahramanın okuduğu dosya kötü adam tarasından uzaktan silinirse ekranda silme işleminin sürdüğü bir çubuk görülür. Dosya silindiğinde ekrandan da kaybolur.
Medeniyetten uzaktaki bir orman veya bir mağara gece bile karanlık olmaz, genel bir mavi ışık hep olur.
Filmin kahramanı her kimi bayıltıp kıyafetlerini alırsa, tam olarak bedenine uyar.
Filmin kahramanı yemeden, içimeden, uyumadan günlerce yola devam edebilir, hiç bir fiziki sorun yaşamaz.

KAVGA - DÖVÜŞ
Yakın dövüş sahnelerinde oyuncuların kolları ve bacakları savrulurken aynı rüzgar sesi çıkar. Tekme, yumruk veya zıplamalarda da benzer sesler oluşur.
Filmin kahramanı bire bir kavgada yediği yumruktan sonra ağzının yanından akan ince kanı elinin tersiyle siler. Elindeki kana bakar ve kavgaya devam edip galip gelir. Kavgadan hemen sonra gelen polisler veya doktorların yardım isteğini reddeder, ihtiyaç duymaz. Eğer hemen sonra bir kavgaya daha girerse, rakibi hep en hasarlı bölgeye çalışarak onu zorlar. En zor kavgada bile dayak yerken acı duyduğunu görmeyiz, ancak sonrasında bir kadın ona pansuman yaparken en hafif dokunuş bile canını yakar. Kahramanın burun kanaması hemencecik durur. Kavgada kahramanımız bir iki yumruk vurarak başlar, sonra çok fena sopa yer. Tam her şey bitti diye düşündüğümüzde kötü adam öyle tetikleyici bir cümle kurar ki, kahramanımız ne kadar hasar görmüş olursa olsun daha önce dövemediği kötü adamı bayıltıncaya kadar döver.
Filmin kahramanı kendisine ateş edildiğinde çoğunlukla omzundan yaralanır ama o kolunu kullanmaya devam eder. Kötü adamı ne kadar öldürse de yine de son bir kez daha ayağa kalkacaktır. Bu sırada yere düşen silah tam yanındadır ve filmin kahramanı da kadını teselli etmek üzere arkasını dönmüştür. Kötü adam kahramanı etkisiz hale getirdikten sonra hemen öldürmez, uzunca bir süre niye kötü olduğunu, sonraki kötülük planını ve diğer önemli detayları anlatır, onu da yanında yer almaya davet eder. Bu sırada filmin kahramanı kurtulmak için bir yol bulur.
Filmde vurulan kişi bir çok gereksiz detayı söylemeyi başarır ama en kritik bilgiyi veremeden ölür.
Polis müdürleri her zaman asabi ve bağırıp çağıran tiplerdir. Başroldeki kahramanın metodlarından hiç bir zaman memnun olmazlar. Kahraman tam davayı çözmek üzereyken görevden alırlar. Polis araçlarının sirenleri tüm kargaşa ve çatışma bittikten sonra duyulur.
Kaldırımdaki yayalar hızlı takip sahnesinde yoldan çıkan arabadan hep son saniyede kurtulur. Ancak büyük cam blokları taşıyan bir kamyonet veya su bidonları taşıyan bir araç o kadar şanslı olmaz. Aracı kullanan oyuncu genelde hep arkasına veya yanına bakarak konuşur, nadiren yola bakar, korna çalmaz, sinyal vermez. Takip sırasında arabalara ne kadar hasar olursa olsun takip bitene kadar araba yoluna devam eder. Takip sırasında kazan yapan araçlardan oyuncular güle oynaya çıkıp kavgaya veya koşmaya devam eder. Eğer oyuncu kendisini takip eden arabadan koşarak kaçıyorsa, hep yolun ortasından koşar. Silahla ateş edildiğinde her araba patlar, sadece kahramanın arabası ne kadar delik açılırsa açılsız yoluna devam eder. Takip sahneleri çoğunlukla kaçan araç geçtikten sonra sokağa çıkan bir kamyonun yolu tıkamasıyla biter. Takip sırasında kazan yapan araçtan kahramanımız ve yanındaki çıkıp yere yatınca araç patlar. Çalıntı bile olsa her araç tam depo yakıtla doludur ve takip ne kadar sürerse sürsün yakıtı bitmez. Tek istisna benzin deposuna gelen kurşundur. Filmin kahramanı bu durumu ancak benzin göstergesine parmağıyla bir kaç kere tıklayınca fark eder.
Bir çatışmadan önceki gece sevgilisinin resmine bakan oyuncu mutlaka ölür. Ölümü çoğunlukla filmin kahramanı yerine kurşun yiyerek olur. Ölmeden önce cebinden sevgilisinin resmini çıkarıp kahramana verir, resim kanlar içinde kalır.
Arkasında ne kadar büyük bir patlama olursa olsun filmin kahramanı hiç arkasına bakmadan ve ağır ağır yürüyerek uzaklaşır.

BİLİM KURGU
Bilgisayardan gelen sakin bir kadın sesi kendi kendini imha etme sürecinin başladığını söyler ve geri sayım yapar.
Uzay boşluğunu gördüğümüz her sahnede uzak bir uğultu da vardır. Uzay boşluğunde bile olsa patlamalar ses çıkarır.
Uzaylıların uzay gemilerini hemen herkes uçurmayı başarır.
Kritik kaçış anında ışık hızına çıkmadan hemen önce motorlarda arıza olur.
Tüm uzaylılar İngilizce anlar ve konuşur. Hemen hemen hepsi insanlarla aynı boydadır. Aynı ırktan olan uzaylıların hepsi aynı tarz kıyafet giyer, aynı tarz saçları ve takıları olur, hepsi aynı dili konuşur. Tuhaf dilde konuşan bir uzaylı nadiren boy gösterirse, onun dilinden anlayan ama İngilizce cevap veren bir oyuncu da mutlaka bulunur.

HAYVANLAR
Hayvanlar hiç bir zaman sessiz olmazlar. Kameranın görüntüsüne girdikleri andan itibaren kedi, köpek, inek, vs. hiç ses çıkarmayacak bir durumda olsalar bile illa ki sesleri duyulur.
Fare, sıçan, veya sincap gibi hayvanların kadrajda oldukları süre boyunca çıkardıkları ses hep aynıdır.
Yılanlar her zaman tıslarlar.
Köpekler kimin kötü olduğunu her zaman bilir ve onlara havlar.
Gerilim filmlerinde gece dolunay varsa uzaklarda bir yerde bir kurt ulur veya bir baykuşun sesini duyarız. Gündüz ise bet sesli bir karga veya kuzgun görürüz. Kurumuş dalları olan şekilsiz bir ağaç ekrana gelir. Yavaşça açılan her kapı gıcırdar.

DİĞER SESLER
Bisikletlerin her zaman aynı çalışan bir zili vardır.
Bombaların hepsinde büyük, geri sayan, bipleyen bir sayaç bulunur. Kötü adam bombayı hep ileri bir zamana kurar ki filmin kahramanı son 1-2 saniyede durdurabilsin. Kahramanın doğru kabloyu kesebilmesi için hepsi farklı renklerde döşenmiştir.
Araba lastikleri asfaltta hep öter. Fren balataları da ani frenlerde öter.
Fırtınalar aniden başlar. Önce bir gök gürültüsü gelir, bir iki şimşek çakması görüür ve kuvvetli bir yağmur bastırır. Gök gürültüsü her ne kadar uzak olursa olsun hep yıldırımla eş zamanlı duyulur. Aynı şey havai fişek patlamalarında da olur.
Film oyuncusu yaklaşan helikopteri son saniyeye kadar duymaz. Helikopter aniden yükselip görüş alanına girince ancak fark eder.
Film oyuncusu bıçak çektiğinde, pantalonundan bile çekiyor olsa metalin metale sürtünme sesi çıkar.
Konuşma yapmak için eline mikrofon alan oyuncunun sesi ilk olarak feedback yapar ve öter. Oyuncu mikrofona 1-2 kere tıklayınca düzelir.
Araba radyosunda çalan şarkı hiç değişmez, o sahne boyunca hep aynı şarkı duyulur, sahnenin süresi şarkı süresinden uzun olsa bile. Reklam hiç duyulmaz. Gerektiği anda romantik bir müzik çalan istasyon bulmak çok kolaydır.
Oyuncular kameradan ne kadar uzak olurlarsa olsunlar sanki hemen yanınızda konuşuyorlarmış gibi nettirler.
Tıklama sesi veya yanıp sönen ışıklar mors koduyla mesaj içeriyorsa ortamda mors bilen biri mutlaka çıkar.

DİĞER
Erkeğin kadına evlilik teklif etmesi ve kadının kocasına hamile olduğunu açıklaması hep büyük bir şokla karşılanır.
Televizyonda haberleri açması söylenen kişi televizyonu açtığında tam o haberi veren kanal açılır ve haber en baştan okunmaktadır.
Dünyayı kurtarma görevi her zaman için Amerikalılarındır.
Tüm güvenlik kameraları defalarca zoom’lanabilen çözünürlükte, uygun açıda görüntü kaydeder. Görüntünün ne kadar geriye gittiği önemli değildir. Ayrıca bu kamera görüntülerine bakarken kullanılan video player aynı zamanda yüz tanıma programına bağlıdır ve görüntüdeki kişinin yüzü 3 boyutlu düzlemde hangi açıda olursa olsun bir eşleşme saniyeler içinde sağlanır. Eşleşme yapılan foto görüntüdeki kişinin bambaşka bir fotosudur. Görüntüler ileri veya geri sarılırken mutlaka eski analog montaj setlerine bağlı video player’ların çıkardıkları sesler çıkar.
Filmin kahramanı uygun yönlendirmeler yapıldığı sürece her türlü uçağı yere indirmeyi başarabilir.




Yorumlar

Popüler Yayınlar